Hvad er biohacking

Jeg anvender biohacking som en bred beskrivelse for alle de tiltag jeg tester for at kunne optimere min krop og mit sind. Formålet er, at få mere energi (fysisk og mentalt), bedre søvn, og generelt en sundere krop – overordnet set at leve et sundere liv.

Sundere så jeg får en bedre hverdag – og forhåbentlig kan leve længere. En bedre hverdag hvor jeg kan være den familie farjeg ønsker, være en værdifuld medarbejder på mit arbejde og overfor mig selv – kan sige at jeg gør de ting jeg ved der giver mig glæde og værdi.

I ordets forstand er det optimering af min krop, så den performer optimalt, når den gør det, er det nemmere at få tanker og sind til også at performe optimalt – sådan har jeg fundet ud af, at det virker for mig.

Metoden varierer alt efter hvad jeg vil optimere på. Selvom det hedder biohacking, så kræver det ikke kun at jeg forsøger at optimere på min krop, men også de eksterne elementer der har indflydelse på min krop – f.eks. hvordan jeg indretter mit soveværelse.

De ting jeg gør for kroppen er det primære, og det der har størst fokus, også fordi det eksterne ofte er en ændring en gang som så varer længe. Et eksempel er i forbindelse med søvn. Der er soveværelset gjort helt mørkt, det er spartansk indrettet, og der er dæmpet lys som bruges ved sengetid, og et par andre ting der er optimeret. Dette er en gang det skal laves. Hvorimod det er hver dag jeg skal lave mit “søvnritual” dvs. hvornår jeg slukker for elektronik, bader og gør mig klar, kobler af mentalt, og går i seng – og står op.

Biohacking

Bloggen her vil fremover byde på mine egne erfaringer med biohacking. Jeg leger meget med biohacking for at få mere energi og få min krop til at fungere optimalt, så jeg har energi og overskud både på arbejde og derhjemme.

Derfor eksperimenterer jeg meget med kost, søvn, motion/restituion og min mentale tilstand. 

Det vil du dermed kunne læse mere om, og dermed er det mine erfaringer! Dvs. det er ikke sikkert det vil virke for dig, men måske det kan inspirere til at prøve nogle ting af. Jeg har ikke opskriften der gælder for alle, endda end ikke for mig selv. Men jeg er kommet vidt, og hvis nogen kan få glæde af mine erfaringer, er det fantastisk.

Kost
– indlæg omkring hvad jeg spiser og hvorfor, mine erfaringer med forskellige tilgange til kosten, mine erfaringer med faste.

Søvn 
-Nok det vigtigste aspekt for mig, når jeg sover godt og rigtigt, så har jeg nemmere ved de andre aspekter. 

Motion / restitution
– Motion er for mig et frirum, hvor jeg tanker energi, kommer af med frustrationer og tanker der ikke bidrager positivt bliver bearbejdet. 

Mental sundhed
– udover det oplagte med meditation og mindfullness, bruger jeg meget tid på vaner (ændring af vaner især, indførsel af “gode” vaner), arbejder med målsætning, og en simpel ting som hvilke podcasts jeg lytter til.